W przypadku wysokich wymagań tradycyjne uzdatnianie sprężonego powietrza napotyka na techniczne i ekonomiczne granice. Sprężarka BOGE BLUEKAT wykorzystuje przyszłościową technikę katalityczną. Urządzenie w ramach pełnego utleniania przekształca węglowodory całkowicie na dwutlenek węgla i wodę. Metoda pozwala uzyskać sprężone powietrze stale wolne od oleju z maksymalną zawartością oleju resztkowego wynoszącą praktycznie niewykrywalne 0,002 mg/m3 ! BLUEKAT z nawiązką spełnia wyjątkowo rygorystyczne wymagania normy ISO 8573-1, klasa 0. Kondensat gromadzący się podczas schładzania sprężonego powietrza jest również pozbawiony oleju i bez uzdatniania może być odprowadzany do kanalizacji.
Z uwagi na istotne różnice w wydajności sprężania wytwarzanie bezolejowego sprężonego powietrza za pomocą konwencjonalnych 1-stopniowych sprężarek smarowanych olejem z dodatkowym urządzeniem BLUEKAT jest znacznie bardziej wydajne, a co za tym idzie – tańsze, niż z zastosowaniem klasycznych 2-stopniowych bezolejowych sprężarek śrubowych. Olej znajdujący się w sprężarce powoduje, iż jest ona bardziej efektywna energetycznie od swego bezolejowego odpowiednika. Równocześnie zainstalowany konwerter gwarantuje usunięcie wszelkich pozostałości oleju. Zakup sprężarki olejowej z konwerterem wiąże się z niższymi kosztami inwestycji i niezmiennie wysoką jakością sprężonego powietrza, niezależnie od warunków w miejscu zasysania. Urządzenie BLUEKAT doskonale nadaje się również do uzupełnienia wyposażenia istniejących stacji sprężarek. Stację sprężarek, w skład której wchodzą sprężarki smarowane olejem, można w prosty sposób przekształcić na bezolejowe zasilanie sprężonym powietrzem.
Wielu producentów przyrzeka „klasę 0“ dla swoich produktów, bez wyraźnego ograniczenia: można to zagwarantować tylko wtedy, gdy powietrze zasysane przez sprężarkę także spełnia wymogi klasy 0. Dla przypomnienia: w 2001 roku norma ISO 8573-1 została przerobiona i rozszerzona o „klasę 0“ (patrz poniższa tabela). Do tej kategorii przyporządkowane są sprężarki, których wytworzone sprężone powietrze zawiera ilości oleju mniejsze niż wykazane przez sprężarki klasy "1". BOGE rozróżnia to jednakże głębiej: chociaż dostarcza kompletne bezolejowe systemy jak HST, typoszereg PO i sprężarki spiralne, które mogą wytwarzać powietrze klasy 0, uświadamia, iż rezultat ostatecznie zależy od jakości powietrza zasysanego. Teoretycznie, w idealnych warunkach, nawet sprężarka BOGE z wtryskiem oleju typoszeregu S może dostarczać powietrze klasy 0. Tylko technologii BOGE BLUEKAT nie dotyczy żadne z ograniczeń odnośnie powietrza na ssaniu: te modele bardzo efektywnie wypalają węglowodory, które mogą znajdować się w zasysanym powietrzu. Jakość gwarantowana !
Obecne klasy czystości powietrza wg. ISO 8573-1 (2010), pięć głównych klas i obowiązująca je górna dopuszczalna koncentracja oleju.
Badania potwierdziły także, iż sprężone powietrze skażone bakteriami jest uzdatniane w urządzeniu BLUEKAT w stopniu pozwalającym unieszkodliwić drobnoustroje. Po przetworzeniu w strumieniu sprężonego powietrza nie udało się stwierdzić obecności żywych bakterii Zapewnia to użytkownikom niezbędne bezpieczeństwo uzdatniania sprężonego powietrza wykorzystywanego we wrażliwych procesach.
BOGE Kompressoren GmBH posiada prestiżowy certyfikat „klasa 0” w zakresie sprężarek śrubowych od 2011 roku. Certyfikacja obowiązuje dla pełnego zakresu sprężarek śrubowych BLUEKAT i została przeprowadzona przez TÜV SÜD®, jednego z globalnych liderów w zakresie niezależnej certyfikacji i usług szacunkowych. Certyfikacja TUV jest często porównywana zarówno do standardów ISO jak też amerykańskiej certyfikacji ze znakiem UL (Underwriters Laboratories); przykładowo niemieccy producenci samochodów nie są dopuszczeni do działalności w swoim kraju, dopóki nie uzyskają certyfikacji TÜV.
Sterownik konwertera zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo procesu poprzez ciągły pomiar i dokumentowanie jakości sprężonego powietrza. Alarm załącza się automatycznie w przypadku zbyt wielkich anomalii. Kreuje to rzeczywisty, bezpieczny proces dla całego systemu sprężonego powietrza.